RÖPORTAJ
SAHNEDE OLMAK ÇOCUKLUK HAYALİMDİ
Çocukluğundan beri dinlediği Türk Sanat Müziği, kendisine hediye edilen Nesrin Sipahi kayıtları ile tutkuya dönüşen Opera sanatçısı Efruze, Türk Sanat Müziği alanındaki en iyi üstatlarla çalışarak bir araya getirdiği eserleri, “Assolist” adlı albümde topladı.
“Büyüklerimizin dinlediği tertemiz, sade, estetik dolu yorumlar şimdi yerini ağdalı, notaların birbirine karıştığı yorumlara bıraktı. Ben Assolist albümünde sade ve tertemiz bir yorum sunmaya çalıştım” diyen Efruze, “Gözleri Aşka Gülen” ve “Kalbe Dolan O İlk Bakış” şarkılarının ruhunu, çektiği dönem klipleriyle yaşatırken, albümün fotoğraf çekimlerinde de 1950 ve 60’lı yılların sahne kadınını yansıtıyor.
Efruze, Türk Sanat Müziğini yeni nesile sevdirmek amacıyla, hazırladığı “Assolist” albümünde, Yeşilçam Sineması’na esin kaynağı olan hepimizin ezbere bildiği şarkılarla, Türk Sanat Müziği seven herkesi, geçmişin güzel günlerine götürüyor.
Stüdyo çalışması beş günde, eski bir yöntem olan “hücum kayıt” sistemiyle canlı olarak kaydedilen 11 şarkılık albümde, “Gözleri Aşka Gülen”, “Gizli Aşk Bu”, “İçin İçin Yanıyor”, “Şu Güzeller Güzeli”, “Kalbe Dolan O İlk Bakış”, “İnleyen Nağmeler”, “Ankara Rüzgârı”, “Fikrimin İnce Gülü”, “Ay Beyaz Deniz Mavi”, “Üsküdar’a Gider iken” ve “Beyoğlu’nda Gezersin” olmak üzere Türk Sanat Müziği’nin en seçkin eserleri yer alıyor.
Efruze ile müzikal kariyeri ve ilk albümü Assolist’i konuştuk.
Müziğe enstrümanla başladınız sonrasında Opera ve en sonunda da bir Türk Sanat Müziği albümü ile karşımızdasınız. Müzik sizin için küçük yaşlardan itibaren bir tutku muydu?
Kesinlikle… Müziğe enstrüman çalarak önce Piyano ve Viyola ile başladım ama ruhuma işleyen müzik aşkı opera ile tanışmamla birlikte şarkı söyleme tutkusuna dönüştü. 15 yaşında ilk şan dersimi aldım. Çocukken bile en sevdiğim oyunlar hep sahne ile ilgili olurdu. O yüzden sahnede olmak benim için bir çocukluk hayali idi diyebilirim.
Türk Sanat Müziğini diğer türlerden ayıran en önemli özelliği sizce nedir?
Çok köklü bir geçmişe sahip ve yüzyıllar içerisinde oluşan büyük bir geleneği temsil ediyor. Türk Sanat Müziğinin güfte ve beste derinliği sade bir yorumla birleştiğinde ruha dokunuyor. Hakiki anlamda icracısı olmak da çok fazla çalışma gerektiriyor. Benim yapmaya çalıştığım hem o sadeliği hem de görkemi ifade etmek.
Bir Opera sanatçısının Türk Sanat Müziği şarkıları söyleme macerası nasıl başladı peki?
Ailem çok müzik dinlerdi çoğunlukla da Türk Sanat Müziği dinlenirdi. Sanırım içten gelen bir tutku benimkisi. Bu albümün hikayesi bana hediye edilen bir Nesrin Sipahi albümü ile başlıyor. Kendisinin güçlü ve tertemiz şarkı söylemesinden o kadar etkilendim ki bu şarkıları ben de söylemeliyim dedim kendi kendime ve Türk Sanat Müziği tutkum başladı. Sonrasında bu tutku harika bir proje doğurdu ve bu proje dahilinde sayısız konserler yaptık. Assolist’e şarkı seçerken de filmlerle büyümenin etkisinden olacak ki Yeşilçam filmlerinin o yeri dolmaz eserlerinden derledim.
Albüm genç kuşağa da dokundu diyorsunuz. Assolist albümüne müzikseverlerin ve çevrenizin tepkisi nasıl oldu?
Yorum beğeni taktir kısmını her zaman dinleyici tarafına bırakmayı tercih ederim. Geçen gün Gündoğdu Duran hocamı ziyarete gittim Gözleri Aşka Gülen eserinin sahibi. Kendisi şimdiye kadar benim şarkımı senin kadar doğru okuyan olmadı dedi. İşte en güzel yorum bu benim için. Dinleyicilerim ise aslında her yaştan diyebilirim. Tik Tok’ta Gözleri Aşka Gülen şarkım binlerce kez paylaşıldı. Demek ki genç nesil Türk Sanat Müziği sevmez demek çok yanlış. Sevmişler ki bu kadar çok paylaşım oldu.
Müzikle birlikte oyunculuğu da sürdürüyorsunuz. Ufukta yeni bir dizi ya da sinema filmi var mı?
Dönem dizilerinde yer almayı çok seviyorum. Oyuncu olarak izleyici karşısında olmak da benim için büyük bir keyif. Son olarak TRT’de yayınlanan Çırağan Baskını’nda rol almıştım. Çocukluğumda reklam oyunculuğu ile başladım ve önemli markaların reklamları ile oyunculuğa devam ettim. “Anadolu Kaplanı”, “Sıla”, “Fikrimin İnce Gülü”, “Eşref saati”, “Doktorlar” ve “Hicran Yarası” dizilerinde yer aldım. Ömer Vargı’nın yönettiği, Şener Şen, Kenan İmirzalıoğlu ve İsmail Hacıoğlu’nun başrollerini oynadığı sinema filmi “Kabadayı”da rol aldım. Yine bir dönem dizisi gelirse değerlendirebilirim.
Türk Sanat Müziği’nin ruhuna uygun olarak klip ve fotoğraflarınız da bir “Assolist” edası taşıyor. Albümün görsel tarafı için nelere dikkat ettiniz?
Fotoğrafların da konsept olmasını eski dönemleri hatırlatmasını ve o zamanın ruhunu taşımasını istedim. Klip çekim sürecimiz çok kolay olmadı. Ben biraz müşkülpesent bir insanım, çok zor beğenirim. İlk klibim “Gözleri Aşka Gülen” için çok sade ve şarkıyı öne çıkartacak bir klip tasarladık öyle de oldu. “Kalbe Dolan O İlk Bakış”ta ise mekân, kurgu, kostüm, makyajın tamamen bana ait olduğu beni yansıtan bir çalışma oldu. Nihayetinde albüm repertuvarından fotoğraflara ve klibe kadar Assolist kavramına yakışan bir albüm oldu.
Bir önceki yazımız olan “Sesi Gülen Adam” Koray Avcı’dan “Seni Çok Özlüyorum” başlıklı makalemizde Koray Avcı, Seni Çok Özlüyorum ve Sesi Gülen Adam hakkında bilgiler verilmektedir.